Göteborg City Shopping

Innerstaden deltar i nätverket Göteborg City Shopping som projektleds av Göteborg & Co. Projektet syftar till att marknadsföra Göteborg city som shoppingdestination. I projektets marknadsgrupp deltar representanter från Nordstan, Avenyn, Haga och Innerstaden. 

Text

Övergripande mål

  • Göteborg City Shopping ska bidra till att öka antalet shoppingbesökare till Göteborg och därmed stärka handeln.
  • Stärka positionen och attraktionskraften för Göteborg som shoppingdestination.
  • Bidra till att höja upplevelsen och värdet av att shoppa i Göteborg genom paketering med hotell, restauranger och skapa erbjudanden och aktiviteter.
  • Stärka och utveckla shoppingen under befintliga större evenemang.
  • Göteborg ska ha minst två årligen återkommande shoppingevenemang.
  • Bidra till att skapa ett ökat engagemang från beslutsfattare, handlare, fastighetsägare och andra intressenter i handelsrelaterade frågor.

Verksamhetsbeskrivning

  • Samverkan mellan fastighetsägare, handlare, Svensk Handel, Göteborgs Köpmannaförbund, kommun och Göteborgs Universitet. Göteborg City Shopping verkar för att utveckla och stärka Göteborg som shoppingdestination och skapa reseanledningar till Göteborg.

Nuläge

  • Definiera Göteborg shopping, hur säljer vi in shoppingen i Göteborg.
  • Stärka reseanledningarna genom affärsutveckling och paketering.
  • Trygga finansieringen.
  • SWOT – Utmaning att säkerställa uppsatta mål och att positionera Göteborg som attraktiv shoppingdestination.
  • Fokus på att fördjupa samverkan, stärka nätverket.

Marknadsöversikt

  • Besöksnäringen stärker Göteborgs handel och vice versa.
  • Göteborg över 20-årig positiv tillväxt av besöksnäringen.
  • Viktigaste nationaliteterna: Sverige, Norge, Tyskland, UK och Danmark samt till viss del USA och Kina.

Strategier

  • Stärka marknadsföring, försäljning och kommunikation och utarbeta långsiktigt plan.
  • PR och media.
  • Affärsutveckling – strategiska event och aktiviteter
  • Stärka kunskapen och informationen kring handel och påverka beslutsfattare, handlare, fastighetsägare och andra intressenter i handelsrelaterade frågor.
  • Fokus kvalitetssäkring, stärka nätverket, finansiering och organisation.
  • Se över möjligheterna för handelsstrategi.

Marknadsföring

  • Prioriterade marknader: Sverige, Norge, UK, Tyskland.
  • Målgrupper: DINK:s, WHOP:s, Active Family, Gay & Lesbian.
  • Positionering: Mänsklig, Pluralistisk, Inspirerande,
  • Upplevelsefylld shopping med blandning av independent stores och stora varuhus, lokala och internationella varumärken, allt inom gångavstånd. Upplevelsen –”Shoppa på riktigt”.

Finansiering

Projektet bygger på samfinansiering i ett ”Public-Private Partnership”. Det är en affärsmodell som är beprövad inom framförallt besöksnäringen.

Delfinansiärer delas in i tre grupper

  • Göteborg & Co
  • Handeln som kluster
  • Fastighetsägare