Text

”Ingen puls utan din” är en nationell upplysningskampanj som belyser vikten av just din närvaro i  stadskärnan. Över 40 städer runt om i Sverige står bakom kampanjen. Läs mer här.

Ingen puls utan din 

Fundera på det. All den kunskap som varje person i en butik, salong, restaurang eller på ett  hotell erbjuder. Den där personliga servicen många verkar ha glömt nu när näthandeln  lovsjungs. Tänk igenom det. Att skatteintäkterna ökar i takt med den lokala handeln. Att  antalet arbetstillfällen i stadskärnan blir fler om du väljer lokala restauranger. Vilket  skapar ännu mer skatteintäkter. Du kanske säger, vad har jag för nytta av det? Du kan  säkert förstå det. Det är de pengarna som betalar dina barns skolgång, omsorgen,  sjukvården och att det planteras blommor i en park nära dig. Att de långa och onödiga  transporterna minskar. Ta in det. Alla event som fyller stadskärnan. Att du kan känna  trygghet för att det är människor i rörelse. Eller bara att det är mysigt. Känslan av att  klämma och känna på en produkt. Och få med den hem med en gång. I rätt storlek. Och  dofterna från bagerierna. Alla möten med människor du inte alls hade tänkt att möta, ni  sprang bara på varandra. Beslutet är ditt. Men ingen puls utan din.

Älska din stadskärna

Ibland är det lätt att ta det för givet. En stadskärna som sjuder av liv och lust, butiker,  caféer, restauranger, hotell, salonger och kultur. Bakom varje verksamhet finns alltid  någon som brinner för sitt jobb, mötet med dig och som bidrar till din upplevelse. För dem  betyder du allt. Dessutom. Tänk på alla positiva bieffekter det ger, som fler arbeten, ökade  skatteintäkter, större trygghet och en fortsatt levande atmosfär. Det är det sällan någon  som pratar om. Det finns alla skäl i världen att älska din stadskärna.

 

Utbudet

Det är en speciell känsla att vandra runt i en stadskärna med sitt utbud av varor, tjänster och  specialister. Hur ofta har du inte besökt stan enbart för att göra ett visst inköp och dessutom  kommit hem med något annat? Det blir lätt så när du tillbringar tid i en välkomnande och  inspirerande miljö. Ett besök består av så mycket mer. Människorna, mötena, dofterna, smakerna och ljuden. Ett brett utbud av butiker, restauranger och caféer är mer än bara bekvämt. Det är  kultur. Precis som en dans manifesterar de mänsklig kreativitet och görs bara levande genom ett  samspel av individer. Och dessutom bidrar de till att stärka Sveriges ekonomi. 2019 uppgick stadskärnornas andel av den svenska detaljhandeln till 18%. Men utöver det monetära finns andra  värden som är viktiga att bevara. Många av verksamheterna drivs av lokala entreprenörer, med en  känslomässig förankring till sitt närområde. Deras insats bidrar till stadens unicitet och är viktig för  invånarnas självbild och stolthet.

Visste du att 20 procent av alla svenska momsintäkter från butiker, restauranger, caféer, hotell och andra verksamheter genereras av företag som verkar i våra stadskärnor.

Visste du att Sverige stadskärnor omsätter 220 miljarder kronor, det innebär att konsumtion i stadskärnan bidrar till drygt 30 offentliga miljarder i momsintäkter som bland annat går till vård, skola och omsorg.

Visste du att de kommersiella gatuplansverksamheterna i stadskärnan ger ett positivt tillskott till de offentliga intäkterna även när hänsyn tas till kostnader för klimatpåverkande utsläpp från hushållens konsumtion.

Källa: WSP

Arbetstillfällen

Det är som en lång kedja av reaktioner. Ju fler som väljer att handla hos de lokala aktörerna – butiker, salonger, restauranger, hotell – desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete,  desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Pengar som bland annat kan användas till att öka  välfärden i din stad, till exempel för bättre sjukvård, skola och äldreomsorg.  När ett  stort antal människor bor och jobbar i ett område koncentreras köpkraften till en mindre yta. Det  gör att efterfrågan på varor och tjänster i området ökar, vilket ger näringslivet möjlighet att  blomstra och i förlängningen skapas fler arbetstillfällen.

Visste du att stadskärnan är en attraktiv arbetsplats. 12 procent av de sysselsatta i en kommun arbetar i  stadskärnan. De som arbetar i stadskärnan representerar 12 procent av de totala  inkomstskatterna. Detta motsvarar omkring 85 miljarder kronor till stat och kommuner.
Källa WSP 

Visste du att en ny, mindre klädbutik genererar cirka 2,5 miljon kr i omsättning per år och med det 1-4 nya jobb.
Källa Handelns betydelse för Sveriges ekonomi

 


Foto Frida Winter/Göteborg & Co

Miljö

Att handla lokalt är att handla hållbart. Och i vilken grad kan du själv påverka. Ett sätt kan vara att  ta sig till stadskärnan med ett miljösmart fordon. Ett annat sätt kan vara att handla  lokalproducerade varor. Samtidigt minskar du de övergripande transporterna eftersom du redan i  butiken får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka returer. 

Visste du att de kommersiella gatuplansverksamheterna i stadskärnan ger ett positivt tillskott till  samhällsekonomin även när hänsyn tas till kostnader för klimatpåverkande utsläpp från  hushållens konsumtion.
Källa WSP  

Visste du att 1 av 10 konsumenter genomför minst en retur per månad.
Källa Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 2020/2021 

De vanligaste anledningar till att varor går i retur som handel i fysisk butik helt eliminerar:  

  • Varan såg inte ut som i webbutiken eller motsvarade inte förväntningarna 
  • Fel storlek (om man provar på plats)  
  • Paket hämtas inte ut 
  • Transportskadade varor 
  • Fel vara levererades


Foto Kim Svensson/Göteborg & Co

Mötesplatser

Att träffas i stadskärnan är något naturligt. Hur ofta har du inte själv bestämt att ses på torget, en  gata utanför en butik, vid en staty eller kanske på ett café? Det är här många möts för att göra något tillsammans, samtala, se en utställning, fika, promenera i en park eller äta lunch. Utöver intäkter bidrar ökade flöden även till trygghet i det allmänna rummet. Boende eller arbetare, besökare eller turister – alla är en förutsättning för stadskärnans välmående. Staden är öppen för alla!

Upplevelser

Exakt vad som är en upplevelse är upp till var och en. Håll med om att det finns många möjligheter  till just sådana i stadskärnan. Allt från dofterna av nybakat bröd, ljudet av porlande vatten och  vackra installationer till butiksskyltning, livekonsert och mötet med någon du inte sett på väldigt  länge. Det stora finns ofta i det lilla, och det allra mesta är faktiskt helt gratis.

Det populäraste resmålet för den svenska  resenären under en ”Svemester” är att uppleva städer – med nöjesliv, museer och  restaurangbesök. Satsningar på stadskärnor ger ringar på vattnet som kan vara svåra att förutse.  Innehållet i Sveriges alla stadskärnor är ett resultat av ändlösa förändringar genom historien, och  städerna kommer överleva genom anpassning. Hur Sveriges stadskärnor ska se ut i framtiden och  vilka upplevelser de ska erbjuda bestämmer vi gemensamt. Genom samverkan, konsumentmakt  och politisk påverkan.


Foto Photoagency/Göteborg & Co