”Ingen puls utan din” är en nationell upplysningskampanj som belyser vikten av just din närvaro i stadskärnan. Över 40 städer runt om i Sverige står bakom kampanjen. Läs mer här.
Fundera på det. All den kunskap som varje person i en butik, salong, restaurang eller på ett hotell erbjuder. Den där personliga servicen många verkar ha glömt nu när näthandeln lovsjungs. Tänk igenom det. Att skatteintäkterna ökar i takt med den lokala handeln. Att antalet arbetstillfällen i stadskärnan blir fler om du väljer lokala restauranger. Vilket skapar ännu mer skatteintäkter. Du kanske säger, vad har jag för nytta av det? Du kan säkert förstå det. Det är de pengarna som betalar dina barns skolgång, omsorgen, sjukvården och att det planteras blommor i en park nära dig. Att de långa och onödiga transporterna minskar. Ta in det. Alla event som fyller stadskärnan. Att du kan känna trygghet för att det är människor i rörelse. Eller bara att det är mysigt. Känslan av att klämma och känna på en produkt. Och få med den hem med en gång. I rätt storlek. Och dofterna från bagerierna. Alla möten med människor du inte alls hade tänkt att möta, ni sprang bara på varandra. Beslutet är ditt. Men ingen puls utan din.
Ibland är det lätt att ta det för givet. En stadskärna som sjuder av liv och lust, butiker, caféer, restauranger, hotell, salonger och kultur. Bakom varje verksamhet finns alltid någon som brinner för sitt jobb, mötet med dig och som bidrar till din upplevelse. För dem betyder du allt. Dessutom. Tänk på alla positiva bieffekter det ger, som fler arbeten, ökade skatteintäkter, större trygghet och en fortsatt levande atmosfär. Det är det sällan någon som pratar om. Det finns alla skäl i världen att älska din stadskärna.
Det är en speciell känsla att vandra runt i en stadskärna med sitt utbud av varor, tjänster och specialister. Hur ofta har du inte besökt stan enbart för att göra ett visst inköp och dessutom kommit hem med något annat? Det blir lätt så när du tillbringar tid i en välkomnande och inspirerande miljö. Ett besök består av så mycket mer. Människorna, mötena, dofterna, smakerna och ljuden. Ett brett utbud av butiker, restauranger och caféer är mer än bara bekvämt. Det är kultur. Precis som en dans manifesterar de mänsklig kreativitet och görs bara levande genom ett samspel av individer. Och dessutom bidrar de till att stärka Sveriges ekonomi. 2019 uppgick stadskärnornas andel av den svenska detaljhandeln till 18%. Men utöver det monetära finns andra värden som är viktiga att bevara. Många av verksamheterna drivs av lokala entreprenörer, med en känslomässig förankring till sitt närområde. Deras insats bidrar till stadens unicitet och är viktig för invånarnas självbild och stolthet.
Visste du att 20 procent av alla svenska momsintäkter från butiker, restauranger, caféer, hotell och andra verksamheter genereras av företag som verkar i våra stadskärnor.
Visste du att Sverige stadskärnor omsätter 220 miljarder kronor, det innebär att konsumtion i stadskärnan bidrar till drygt 30 offentliga miljarder i momsintäkter som bland annat går till vård, skola och omsorg.
Visste du att de kommersiella gatuplansverksamheterna i stadskärnan ger ett positivt tillskott till de offentliga intäkterna även när hänsyn tas till kostnader för klimatpåverkande utsläpp från hushållens konsumtion.
Källa: WSP
Det är som en lång kedja av reaktioner. Ju fler som väljer att handla hos de lokala aktörerna – butiker, salonger, restauranger, hotell – desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete, desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Pengar som bland annat kan användas till att öka välfärden i din stad, till exempel för bättre sjukvård, skola och äldreomsorg. När ett stort antal människor bor och jobbar i ett område koncentreras köpkraften till en mindre yta. Det gör att efterfrågan på varor och tjänster i området ökar, vilket ger näringslivet möjlighet att blomstra och i förlängningen skapas fler arbetstillfällen.
Visste du att stadskärnan är en attraktiv arbetsplats. 12 procent av de sysselsatta i en kommun arbetar i stadskärnan. De som arbetar i stadskärnan representerar 12 procent av de totala inkomstskatterna. Detta motsvarar omkring 85 miljarder kronor till stat och kommuner.
Källa WSP
Visste du att en ny, mindre klädbutik genererar cirka 2,5 miljon kr i omsättning per år och med det 1-4 nya jobb.
Källa Handelns betydelse för Sveriges ekonomi
Att handla lokalt är att handla hållbart. Och i vilken grad kan du själv påverka. Ett sätt kan vara att ta sig till stadskärnan med ett miljösmart fordon. Ett annat sätt kan vara att handla lokalproducerade varor. Samtidigt minskar du de övergripande transporterna eftersom du redan i butiken får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka returer.
Visste du att de kommersiella gatuplansverksamheterna i stadskärnan ger ett positivt tillskott till samhällsekonomin även när hänsyn tas till kostnader för klimatpåverkande utsläpp från hushållens konsumtion.
Källa WSP
Visste du att 1 av 10 konsumenter genomför minst en retur per månad.
Källa Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 2020/2021
De vanligaste anledningar till att varor går i retur som handel i fysisk butik helt eliminerar:
Att träffas i stadskärnan är något naturligt. Hur ofta har du inte själv bestämt att ses på torget, en gata utanför en butik, vid en staty eller kanske på ett café? Det är här många möts för att göra något tillsammans, samtala, se en utställning, fika, promenera i en park eller äta lunch. Utöver intäkter bidrar ökade flöden även till trygghet i det allmänna rummet. Boende eller arbetare, besökare eller turister – alla är en förutsättning för stadskärnans välmående. Staden är öppen för alla!
Exakt vad som är en upplevelse är upp till var och en. Håll med om att det finns många möjligheter till just sådana i stadskärnan. Allt från dofterna av nybakat bröd, ljudet av porlande vatten och vackra installationer till butiksskyltning, livekonsert och mötet med någon du inte sett på väldigt länge. Det stora finns ofta i det lilla, och det allra mesta är faktiskt helt gratis.
Det populäraste resmålet för den svenska resenären under en ”Svemester” är att uppleva städer – med nöjesliv, museer och restaurangbesök. Satsningar på stadskärnor ger ringar på vattnet som kan vara svåra att förutse. Innehållet i Sveriges alla stadskärnor är ett resultat av ändlösa förändringar genom historien, och städerna kommer överleva genom anpassning. Hur Sveriges stadskärnor ska se ut i framtiden och vilka upplevelser de ska erbjuda bestämmer vi gemensamt. Genom samverkan, konsumentmakt och politisk påverkan.
Denna webbplats använder cookies för att optimera din surfning.