Under 2023 firar Sverige 500-årsjubileum – det är i år 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung vid riksmötet i Strängnäs. Där och då blev Sverige självständigt och har varit det sedan dess.
Göteborg Baroque har blivit inbjudna av Kungliga Musikaliska Akademien att medverka i en hyllningskonsert till svensk musik och musik som spelats i Sverige under 500 år. Konserten går av stapeln den 27 oktober i Rikssalen på Uppsala Slott och innan dess får Göteborg ta del av programmet, i vår egen konsertserie i Tyska Christinae Kyrka.
Musik av Dietrich Buxtehude (1637-1707), Georg Friedrich Händel (1685-1759), Johan Helmich Roman (1694-1758), Simone Vesi (1610-1667) och Carl Michael Bellman (1740-1795).
GÖTEBORG BAROQUE 20 ÅR
”Det finns alltså inget att gömma sig bakom. Allt hörs. Och det blir så naket och personligt det bara kan bli. Varje soloinsats är klar och innerlig, och samklangen mellan de tio sångarna är perfekt.”…
skrev Carl Magnus Juliusson i GöteborgsPosten 2019 när Göteborg Baroque framförde Buxtehudes Membra Jesu Nostri som en del av ensemblens 15-årsjubileum!
Göteborg Baroque grundades 2003 av dess konstnärliga ledare Magnus Kjellson, som leder ensemblen traditionsenligt som spelande dirigent vid orgeln eller cembalon. Det som gör Göteborg Baroques sound unikt är det intima samspelet mellan ensemblens instrumentalister och sångare och deras gemensamma passion för den tidiga musiken. Ensemblen har sin hemmascen och generalprogramserie i Tyska Christinae kyrka. Göteborg Baroque framför regelbundet de stora välkända barockverken men presenterar gärna även mindre kända musikaliska pärlor, ofta bortglömda sedan hundratals år.
Göteborg Baroque mottog 2018 en generös donation från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur som möjliggjorde byggandet av ett claviorganum; ett kombinationsinstrument av en cembalo och en orgel. När Georg Friedrich Händel i mitten av 1700-talet står på toppen av sin karriär, och är Europas mest firade musiker, leder han sångare och instrumentalister från ett claviorganum. Tack vare donationen har Göteborg Baroque också fått möjligheten att genomföra tre större konsert- och operasatsningar under ett antal år. Den första av dessa var Monteverdis opera L’ Orfeo som spelades på Röda Sten Konsthall 2018. Föreställningen fick recensioner som ”…i det absoluta toppskiktet av det svenska musiklivet” (Martin Nyström, Dagens Nyheter) och ”Ett Monteverdispel i världsklass”(Magnus Haglund, GöteborgsPosten) Finalen blev en konsertfilm “Voices from a spinning pan” som släpptes i mars 2021 och prisades i GöteborgsPosten med orden:
”Man behöver inte veta vilka karaktärerna är, vad som har hänt dem eller vilka lidanden de står inför. Det är en ren känsla av förtvivlan som binder filmen samman och som förmedlas med stor inlevelse av de tre sångsolisterna. Allt är mycket precist, professionellt och smakfullt genomfört. Jag ryser av välbehag. Bättre än så här blir det inte i pandemitider.”