Tips för att öka företagets synlighet på sociala medier 2024

Sociala medier synlighet

Både betald och organisk marknadsföring på sociala medier är en del av marknadsstrategin som alla företag bör utnyttja.

Med rätt strategi och användning av kanaler kan din synlighet på sociala medier förbättras avsevärt oavsett din bransch. Denna guide är utformad för att du ska få en bra förståelse för hur du kan öka synligheten för ditt företag i sociala medier genom olika metoder, både i den organiska synligheten men också i den betalda annonseringen.

Hur kan man förbättra synligheten på olika sociala medieplattformar?

Att välja rätt kanaler för din marknadsföring, som LinkedIn, Pinterest, TikTok, Facebook, Instagram, X(Twitter) och Threads kan vara avgörande för att optimera din synlighet. Förståelse för varje plattforms unika användare och algoritmer kan hjälpa dig att skräddarsy din innehållsmarknadsföring för maximal räckvidd.

Men när det finns så många kanaler att välja emellan och algoritmer är i ständig förändring – hur håller man då koll på var, när och vad man ska lägga upp?

Svaret är enkelt: man prioriterar och man skapar en stark närvaro på några få nyckelkanaler.

Hur väljer man rätt kanal att synas på?

För att välja rätt kanal att synas på behöver man göra en målgruppsanalys. Man behöver veta vilken målgrupp man vill nå ut till, vilka sociala kanaler dem använder, vilken typ av innehåll som dem vill se och hur dem vill bli bemötta. Säg till exempel att du jobbar på ett tjänsteföretag inom IT-säkerhet för företag, för detta företag kan försäljningsprocesser ta väldigt lång tid – det blir därför viktigt att verkligen prioritera var och hur man syns.

Med föregående exempel på företag i baktanken kan vi då ponera att LinkedIn skulle vara en toppenkanal. Man vill nå ut till företagare och beslutsfattare, man har en lång försäljningsprocess och behöver skapa tillit tidigt in i kundresan. Skapar man då innehåll som visar upp expertis, erfarenhet och auktoritet inom ämnet IT-säkerhet kan detta ge bra effekt på lång sikt.

Hur fungerar algoritmerna på olika sociala kanaler?

Algoritmerna hålls alltid hemliga av de sociala kanalerna men genom test har man klurat ut best practice för de flesta, läs mer om de mest populära kanalernas algoritmer nedan.

Vad är bäst practice för organisk synlighet på Facebook?

Faktorer för organisk synlighet på facebook

Tyvärr är Facebook den kanal som under de senaste åren begränsat den organiska synligheten avsevärt jämfört med andra sociala kanaler. Skall man synas organiskt på facebook är facebookgrupper det bästa alternativet – nedan är några generella tips på hur du kan jobba med organisk synlighet på Facebook:

  • Blanda dina inläggsformat
  • Gå live och var genuin
  • Använd attraktiva bilder och videor
  • Hitta den bästa tiden att publicera
  • Experimentera med i vilken takt du publicerar dina inlägg
  • Fokusera på engagemang först
  • Få din målgrupp att känna något
  • Starta en tävling
  • Bli verifierad på Facebook
  • Be dina följare att aktivera aviseringar

Vad är bäst practice för organisk synlighet på Instagram?

Tips för att öka organisk synlighet på instagram

För att öka din organiska synlighet på Instagram bör du:

  • Göra research inom din nisch och vilka hashtags som används
  • Sätta ett mål för ditt konto
  • Lägg upp inlägg konsekvent
  • Ta del av alla inläggsformaten
  • Ge värde till din publik, sälj inte bara
  • Svara på kommentarer och meddelanden
  • Starta en hashtagtrend och uppmana dina följer till UGC innehåll
  • Bjud in influencers att ta över dina stories för en dag
  • Skapa innehåll som är lätt att dela och ger stort värde

Vad är bäst practice för organisk synlighet på TikTok?

Tips för att öka organisk synlighet på TikTok

För att öka din organiska synlighet på TikTok bör du:

  • Använd 3-8 hashtags i dina videos
    • 1-2 varumärkeshashtag
    • 2-4 hashtags för din nisch
    • 2-3 trendande eller virala hashtags
  • Sätt ett mål för ditt konto
  • Använd trendande ljud/musik
  • Var konsekvent med publiceringen av dina inlägg
  • Fånga intresset av användaren så tidigt som möjligt i videon
  • Håll dina videos 21-34 sekunder långa (generellt sett, anpassa till ditt varumärke och din publik)

Huvudfaktorerna som TikToks algoritm kollar på är:

  • Videovisningar
  • Likes och kommentarer
  • Följare
  • Forwards
  • Delningar
  • Sparningar
  • Genomsnittlig visningstid
  • Graden av användare som sett hela videon
  • Videointegritet (innehållets ämne, om ljudet har tagits bort på grund av brott mot upphovsrätten eller om innehållet har flaggats som för aggressivt)

Hur kan betalda annonser bidra till ökad synlighet i sociala medier?

Genom betald annonsering kan du rikta in dig på specifika målgrupper. Beroende på vilken kanal du annonserar i varierar mängden alternativ för inriktning. Om du är ute efter synlighet och inte vill fokusera din kampanj efter till exempel klick, köp, etc. så bör du ha målinriktningen ”Awareness” för att maximera synligheten av din annons.

Användning av målgruppsanpassade annonser för maximal räckvidd

Se till att dina annonser är anpassade för din målgrupp du riktar in dig på, här är några punkter du kan ta hänsyn till när du skapar dina annonser:

  • Använder du anpassat språk till målgruppen? En målgrupp med IT-människor använder andra termer i sin vardag än till exempel en målgrupp med skoförsäljare.
  • Är annonsens bild eller video tillgänglighetsanpassad? Använd alltid en design som är lättläst, det är svårt att läsa mörk text på mörk bakgrund eller ljus text på ljus bakgrund. Jobba med kontraster och lättlästa typsnitt.
  • Finns det något som trendar hos din målgrupp just nu? Gör lite research och använd det i din annons.
  • A/B testa dina annonser, gör en liten ändring i texten till exempel – testa vilken annons som presterar bäst och repetera. Testa gärna många samtidigt.
  • Använd UGC-innehåll och material från influencerpartnerskap inom din målgrupp.

Denna webbplats använder cookies för att optimera din surfning.