Både betald och organisk marknadsföring på sociala medier är en del av marknadsstrategin som alla företag bör utnyttja.
Med rätt strategi och användning av kanaler kan din synlighet på sociala medier förbättras avsevärt oavsett din bransch. Denna guide är utformad för att du ska få en bra förståelse för hur du kan öka synligheten för ditt företag i sociala medier genom olika metoder, både i den organiska synligheten men också i den betalda annonseringen.
Att välja rätt kanaler för din marknadsföring, som LinkedIn, Pinterest, TikTok, Facebook, Instagram, X(Twitter) och Threads kan vara avgörande för att optimera din synlighet. Förståelse för varje plattforms unika användare och algoritmer kan hjälpa dig att skräddarsy din innehållsmarknadsföring för maximal räckvidd.
Men när det finns så många kanaler att välja emellan och algoritmer är i ständig förändring – hur håller man då koll på var, när och vad man ska lägga upp?
Svaret är enkelt: man prioriterar och man skapar en stark närvaro på några få nyckelkanaler.
För att välja rätt kanal att synas på behöver man göra en målgruppsanalys. Man behöver veta vilken målgrupp man vill nå ut till, vilka sociala kanaler dem använder, vilken typ av innehåll som dem vill se och hur dem vill bli bemötta. Säg till exempel att du jobbar på ett tjänsteföretag inom IT-säkerhet för företag, för detta företag kan försäljningsprocesser ta väldigt lång tid – det blir därför viktigt att verkligen prioritera var och hur man syns.
Med föregående exempel på företag i baktanken kan vi då ponera att LinkedIn skulle vara en toppenkanal. Man vill nå ut till företagare och beslutsfattare, man har en lång försäljningsprocess och behöver skapa tillit tidigt in i kundresan. Skapar man då innehåll som visar upp expertis, erfarenhet och auktoritet inom ämnet IT-säkerhet kan detta ge bra effekt på lång sikt.
Algoritmerna hålls alltid hemliga av de sociala kanalerna men genom test har man klurat ut best practice för de flesta, läs mer om de mest populära kanalernas algoritmer nedan.
Tyvärr är Facebook den kanal som under de senaste åren begränsat den organiska synligheten avsevärt jämfört med andra sociala kanaler. Skall man synas organiskt på facebook är facebookgrupper det bästa alternativet – nedan är några generella tips på hur du kan jobba med organisk synlighet på Facebook:
För att öka din organiska synlighet på Instagram bör du:
För att öka din organiska synlighet på TikTok bör du:
Huvudfaktorerna som TikToks algoritm kollar på är:
Genom betald annonsering kan du rikta in dig på specifika målgrupper. Beroende på vilken kanal du annonserar i varierar mängden alternativ för inriktning. Om du är ute efter synlighet och inte vill fokusera din kampanj efter till exempel klick, köp, etc. så bör du ha målinriktningen ”Awareness” för att maximera synligheten av din annons.
Se till att dina annonser är anpassade för din målgrupp du riktar in dig på, här är några punkter du kan ta hänsyn till när du skapar dina annonser:
Denna webbplats använder cookies för att optimera din surfning.